Депутатите връщат „копърките“

17:02, 17 мар 16 / Политика 25 359 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Народните представители задвижиха връщането на т.н. „копърки“ - таксита, които возят на завишени цени. Това се случи с приемането на първо четене на внесените от ГЕРБ промени в Закона за местните данъци и такси от парламентарната комисия по бюджет и финанси и тази на транспорта. В преходните и заключителни разпоредби на закона е заложена поправка на Закона за автомобилните превози, които бяха изменени преди по-малко от 6 месеца отново по предложение на ГЕРБ.

С текстовете се връщат старите правила, при които таксиметров превоз може да се извършва и от водачи, работещи от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. До преди половин година „копърки" се възползваха от тази вратичка в закона и така фирмите с лиценз за превоз се измъкваха от наказателна отговорност.

Дебатите около промените преминаха в надвикване и скандали между народните представители, като до конфликт се стигна и между представители на ГЕРБ. Цветомир Михов, който е вносител на „забраната на копърките“ преди половин година, направи забележка на секретаря на парламентарната група на ГЕРБ Станислав Иванов да не подсказва кой как да гласува.

Депутатите въведоха и т.н. „алтернативен данък“ за таксиметровите превозвачи. Той предвижда общините да налагат годишен данък в размер между 400 и 1000 лв. за всеки таксиметров автомобил.

Един от вносителите Диана Йорданова (ГЕРБ) мотивира измененията с ниската събираемост на данъци в Бургас и Лом. По думите ѝ било видно, че сумата е изключително ниска като постъпление в бюджета.

Тя даде за пример внесения корпоративен данък за 2014 г в НАП – Бургас. Той възлизал на 10 620 лв. при подадени едва 150 декларации, а издадените 1168 разрешения за таксиметрова дейност .

В НАП – Лом постъпленията били 26 000 лв. при регистрирани 1700 превозвачи.

„Цифрите са красноречиви. Отмененият патентен данък и минаването към корпоративен данък не дава резултати. Считаме, че е добре за общиснките бюджети да определят сумата, която ще плащат таксиметровите шофьори. Това е един приход, който за общинските бюджети ще бъде добре дошъл и който общинските съвети могат да използват за транспортна инфраструктура“, обясни Йорданова.

Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова (ГЕРБ) съобщи, че са постъпили становища за промените в закона, които засвитеделстват подкрепата на Министерството на финансите, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Националното сдружение на общините, Сдружение „Съюз Такси“, Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи, Асоциация на таксиметровите синдикати в България и др.

Против поправките в Закона за местнтие даънци и такси Национално сдружение на българските превозвачи и Транспортен сидникат „Авто 94“.

Менда Стоянова съобщи още, че през 2014 и 2015 г. в Пловдив е била извършена съвместна проверка от прокуратурата, НАП и „Автомобилна администрация“. Тя е показала, че две водещи таксиметрови компании са укрити над 1,5 млн. лв. от неплатен корпоративен данък, а други 600 от общо 1700 не плащат никакви данъци.

Румен Гечев от БСП поиска от Министерството на финансите да предоставят отчет за събираемостта на корпоративния данък на такситата в цялата страна, както и да излезе със становище какъв ще е ефектът от въвеждането на алтернативния данък върху бюджета, бизнеса и потребителите.

Гроздан Караджов от Реформаторския блок се усъмни, че се правят тънки сметки, зад които винаги „работата е дебела“. По думите му пропуснатите ползи за държавния бюджет от над 203 хил. шофьори на таксита са на стойност 60 млн. лв. и попита дали бюджетната комисия има желание да реши този проблем. Караджов поиска при пътен инцидент с такси таксиметровата компания да носи своята отговорност.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама