Таксита возят на тарифи от 3 лева за километър

11:20, 20 мар 16 25 2822 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
За ненормално високи цени на таксита в Шумен подадоха сигнал граждани в редакцията на Topnovini.bg. Така в единия случай от магазина на “Лидл” на пазара до автогарата шофьорът поискал на пътниците близо 3 лева. В друг случай таксиджия най-безцеремонно поискал 4 лева за пробег от автогарата до адрес в центъра на Шумен. След забележка шофьорът сконфузено смъкнал сметката с левче. В стандартни случаи сметката за същото разстояние е между 2.30 и 2.50 лева.

Красимир Бошнаков собственик на “Тико такси” обясни, че има свободни коли, които карат на цени от 3 лева за километър дневна и 4 лева нощна тарифа, което не е незаконно. Единственото решение е гражданите е да внимават в какви таксита се качват и каква е тарифата.

Контролът е непрекъснат, но неефективен, твърди Бошнаков, защото законът е направен така, че нарушителите не могат да бъдат санкционирани.

Жълтите автомобили на фирмите возят на 60-70 стотинки за километър.

Последният сигнал, получен в ДАИ-Шумен, е бил за ненормална сметка за ползване на такси. Проверката обаче показала, че няма нищо незаконно, а цената на километър била по-висока. Така от ДАИ потвърдиха думите на Бошнаков.

През 2011 г. съветниците в Шумен определят горна граница на тарифата от 1.20 дневна и 1.50 лева нощна тарифа.

Миналата година бе сложена граница и на минималните цени 40 стотинки през деня и 60 стотинки нощем.

Според Закона за автомобилните превози общинните съвети по места определят максималните и минимални стойности на тарифата за таксиметровата услуга.

Незаконна стоянка на таксита от години в Шумен има до жп гарата. Там жълтите коли, освен до адреси в града, возят до Варна, Бургас и други градове. Някои от колите изчакват пътниците и на спирката до подлеза на жп гарата. Независимо, че са в нарушение на закона и пречат на градските автобуси шофьорите продължават да работят по същия начин. Стигнало се до абсурдната ситуация редовни таксиметрови шофьори да се оплакват на управителя на “Шумен-Пътнически автотранспорт” Иван Банков. Той от своя страна от години търпи големи загуби от нерегламентираните превозвачи, защото те събират пътници не само от спирките в града, но и от селата.

През 2014 година отчетените загуби за област Шумен са били в размер на 4 млн. лева, а вредата за държавата тогава е била около 180 млн. лева. Според Иван Банков две години по-късно загубите са много по-големи, но статистика липсва. Той разказа, че по време на първото правителство на Бойко Борисов са предприети строги мерки срещу нелегалните таксита. Тогава са спрени от движение и конфискувани 18 автомобила. После нещата утихнали и потекли по обичайния начин.

Банков обясни, че заради нерегламентирания превоз на пътници редовните фирми вече са изпаднали до положение, в което трудно покриват разходите си за гориво и даде пример от почивните дни, когато при сутрешен курс автобусът от село Кюлевча до Шумен е возил само един пътник.

Заради нерегламентирани превози от “Шумен-Пътнически автотранспорт” принудително закриват линии на загуба.

Като добър пример за решаване на проблема с нелегалните таксита Банков посочи опита на община Варна. Там от години местната власт е определила минимална и максимална тарифа на километър, затегнала е контрола, забранила е свободните таксита. В помощ дошли и цените за пробег на една от таксиметровите фирми, която създала конкуренция на пазара и останалите частници се принудили да съобразят тарифите си с пазарната реалност.

Кметът на Шумен Любомир Христов обясни, че местната власт няма правомощия и не може да контролира такситата. “Единствената възможност е инспекторите по Наредба 1 да санкционират нелегалните коли за спиране на нерегламентирани места”, коментира градоначалникът и добави, че е отворен за предложения, които могат да разрешат проблема.

Свободните таксита, по думите на директора на Държавна автомобилна инспекция в Шумен Пламен Тодоров, са незаконни. При тях колата се води собственост на един, кара се от друг, а касовият апарат е регистриран на куха фирма. Така инспекторите пишат актове за нарушения, но няма кой да ги плати. Обикновено подобни коли са в комбина с фирми за таксиметрови превози, защото ползват ефира им и плащат наем за “услугата”. Тодоров поясни, че от 1 април влиза в сила изискването всички таксиметрови коли да се регистрират и да бъдат управлявани задължително от шофьори назначени на трудов договор или от собственика на колата.

“Очакваме това до голяма степен да въведе ред в сектора, който въпреки непрекъснатите проверки остава много проблемен”, коментира Тодоров и добави, че през януари инспекторите на ДАИ са проверили 20 таксита и са съставили два акта.

Тодоров разказа и за скорошен случай, при който таксиметрова фирма от Шумен е била глобена с 50 хил. лева от Дирекция “Инспекция по труда”. Собственикът обаче регистрирал нова фирма и така избягнал плащането на глобата. Такава е схемата и при фирми, които дължат пари на държавната хазна, но не могат или не желаят да плащат.

“Работим усилено по въпроса с нелегалните таксита, защото те ощетяват много местния бюджет. Търсим решение на проблема. Проверките са непрекъснати. Надявам се в скоро време да се похвалим и с добри резултати”, не скри амбициите си Пламен Тодоров.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама