Евродепутатите призоваха за подкрепа на фермерите в битката с нелоялните търговски практики

15:52, 07 юни 16 / Свят 25 217 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
В резолюция, гласувана във вторник, евродепутатите призовават Европейската комисия да внесе предложения относно нелоялните търговски практики из цялата верига за доставка на храна. Целта е да се осигурят справедливи доходи за земеделските производители и по-голям избор за потребителите, както и постигането на честни и прозрачни отношения между производителите, доставчиците и дистрибуторите на храни.

Справедливата търговия следва да помогне и за справянето със свръхпроизводството и разхищаване на храни, добавят евродепутатите.

„Предприетите до момента инициативи не бяха ефективни. Затова и ние правим нови предложения. Трябва да се направи повече, за да се подобрят отношенията между доставчиците и супермаркетите и хипермаркетите, особено с цел намаляване на т. нар. „фактор страх“. Ние също така призоваваме Европейската комисия да направи повече по отношение на нови инструменти, които да помогнат в борбата с нелоялните търговски практики“, каза докладчикът на Парламента Едварт Чесак. „Всички участници във веригата за доставка на храна трябва да имат еднакви права“, добави още полският евродепутат.

Неравномерното разпределение на приходите и неравнопоставеността на силите по веригата за доставки на храни са дисбаланси, които трябва спешно да бъдат преодолени, се казва в резолюцията, приета с 600 гласа „за“, 48 „против“ и 24 „въздържал се“.

Евродепутатите подчертават, че продажбата под производствената цена и сериозната злоупотреба от страна на големите вериги за търговия на дребно с основни селскостопански храни като млечни произведения, плодове и зеленчуци заплашват дългосрочната устойчивост на производството на такива продукти в ЕС.

Земеделските производители и малките и средни предприятия са особено уязвими по отношение на нелоялните търговски практики (НТП). Те понякога са принудени да работят на загуба вследствие на неблагоприятни ценови договорености с по-силните страни, като поемат разходите от преоценка на стоките и отстъпки в супермаркетите.

Потребителите също така са поставени в неизгодно положение, тъй като техният избор на продукти и достъп до нови и иновативни продукти се ограничават, казват евродепутатите.

Необходимост от по-ефективно правоприлагане, за да се преодолее „фактора страх“ на доставчиците.

Евродепутатите подчертават, че досега доброволните схеми и схемите за саморегулиране са показали ограничени резултати вследствие на липса на правилно прилагане, недостатъчно представителство на земеделските стопани, конфликти на интереси между съответните страни, механизми за уреждане на спорове, които не са в състояние да се справят с „фактора страх“ на доставчиците, и факта, че те не се прилагат към цялата верига за доставки. Те добавят, че има нужда от рамково законодателство на равнище ЕС в борбата с НТП и за да се гарантира, че европейските фермери и потребители могат да се възползват от ползите от честни условия на покупко-продажба.

Парламентът счита, че Инициативата за веригата на доставки (ИВД) и други национални и доброволчески системи на ЕС трябва да бъдат насърчаване като „допълнение към ефективни и стабилни механизми за прилагане на разпоредбите на равнището на държавите членки, с което да се гарантира възможност за анонимно подаване на жалби и да се въведат възпиращи санкции заедно с координация на равнището на ЕС“. Евродепутатите насърчават производителите и търговците, включително организациите на земеделските стопани, да участват в подобни инициативи.

ЕС вече има законодателство за борба с нелоялните търговски практики между бизнеси и потребители, но за момента няма европейски правила против нелоялните практики между различните оператори във веригата за доставка на храни. Нелоялните търговски практики са покрити само частично от законодателството за защита на конкуренцията.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама