Изпитът за външно оценяване по математика не постига целите си, смята пловдивска учителка

08:16, 09 юни 16 25 1020 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Целите на изпита за външно оценяване по математика са две – първо, да провери усвоени ли са знанията и уменията, включени в училищния курс по математика от 5-и до 7-и клас, и второ, да даде възможност да се осъществи приемът в училищата след 7-и клас. С предложения вариант на 20 май 2016 г. не се изпълнява нито едната, нито другата цел, категорична е Росица Урбалова, дългогодишен учител по математика в ЕГ "Пловдив".

"Видно е, че изпитните варианти се правят от Центъра за контрол и оценка на качеството на училищното образование (ЦКОКУО). Авторите на варианта вече втора година се опитват да наложат по-различен "стил" при избор на задачи и формулиране на условия. Аз категорично не приемам този "стил", защото се получават съществени разминавания както при избора, така и при формулиране на условията на задачите с целите, които има този изпит", споделя математичката.

"Много съм учудена от факта, че вариантите се правят от едни хора (ЦКОКУО), а отговорностите се носят от други (МОН). Очевидно и тук има разминаване. На безбройните интервюта в медиите отговарят министри и заместник-министри. Отговарят с клишета. Липсват мненията на експертите по математика в МОН, които трябва да коментират съдържанието на теста и резултатите. Комисиите, които проверяват изпитните работи със сигурност могат да направят най-верните изводи за причините от ниските резултати. Единственото експертно мнение за съдържанието на теста се опита да направи проф. Сава Гроздев пред Нова тв, но "компетентните" водещи не млъкнаха и не му дадоха възможност да го направи, а информацията, която сподели за Мадлен Христова, е известна и на мен. Известно ми е, че тя налага този стил през последните две години (в които резултатите от Външното оценяване по математика са известни на всички). Известно ми е, че модулни уравнения "не й харесват" и затова не се включват…, но ми е известно и че учебните програми и учебниците, чрез които се реализират, са задължителни и че всеки учител трябва да ги следва, съобразявайки се с възрастовите и индивидуални особености на учениците си, а авторите на изпитните варианти също да се съобразяват с това", казва още Урбалова.

Според нея изборът на задачите във варианта не е съобразен с учебните програми, а формулировките на условията - с възрастовите особености на учениците. "Знаех, че въпросната госпожа, Мадлен Христова, преподава в 125 СОУ в София, но съм шокирана от факта, който сподели проф. С. Гроздев, че преподава в 7-и клас и че от нейните 17 ученици 10 са получили 6 на въпросния изпит  за сравнение в Пловдивска област има 4 пълни шестици). Това ако не е конфликт на интереси, здраве му кажи…", възмущава се пловдивската учителка.

На практика задачите от първия модул на теста по математика не са 20, а са 26, тъй като 19-а задача има 3 подусловия, а 20-а задача има 5. "Това са отделни задачи, така че стават общо 26, които трябва да бъдат решени за 60 минути. За половината от това време децата четат само условията", подчертава Росица Урбалова. По думите й част от формулировките в условията са неясни и несъобразени с възрастовите особености на учениците. "Самият академик Благовест Сендов казва, че "задачите за 7-и клас са като гатанки". Учениците губят време и не могат да разберат какво точно се иска от тях", казва преподавателката и посочва като фрапиращ пример задача 17. Според Урбалова няма нужда от дългите обяснения, достатъчно е условието само да гласи: "Приведете в нормален вид многочлена", и за учениците ще е ясно какво трябва да направят.



Сериозен пропуск е и невключването в теста на основно учебно съдържание по алгебра за 7-и клас. Липсват задачи от базисни теми, които са в основата на училищния курс по математика в следващите класове. Учи се цял дял "Разлагане на множители" в 9 урока, а в теста няма нито една задача; за неравенства са предвидени 10 урока, а в теста има само една задача, уравнения се учат в 13 урока, а има само една задача, която може да реши и петокласник, уточнява Урбалова. По думите й се измества основното учебно съдържание, предвидено в учебните програми и реализирано чрез действащите в момента учебници. А учителите са задължени да следват това учебно съдържание, независимо дали то им харесва, или не.

"Двойките не ги оправдавам. На този тест, колкото и да е некачествен за мен, може да се изкара поне тройка", споделя Урбалова. Тя посочва, че дори при прилагане на стария трик - да се отбележат отговори само с една и съща буква, плюс решаването на други две елементарни задачи може да се съберат точки за тройка. Има 5 верни отговора В, които носят 10 точки, 4 - А - 9 точки, 3 - Г - 8 точки, 4 - Б - 11 точки. "По този начин, дори и нищо да не знаеш, можеш да избегнеш двойката. Тестът дава възможност да се посочват верни отговори чрез "нацелване", обяснява математичката. Тя споделя още, че колегите й, които преподават на осмокласници в ЕГ "Пловдив", казват, че по този начин влизат доста слаби ученици и няма покритие между знанията им и резултатите от изпита.

"Действително, в училищата има много проблеми от всякакво естество, които водят до слаби резултати. Но през последните две години резултатите от така нареченото "външно оценяване" в много голяма степен са функция на съдържанието на предложения вариант", убедена е математичката. 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама