Интегрираният градски транспорт на Варна продължава да буксува

07:28, 10 юли 16 25 515 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
"Радост голяма, фундаментално събитие! Евала на програма "Регионално развитие". (...) В градския всеки е усмихнат и доволен, цари живот охолен"

Така момчетата от кварталната хип-хоп група "Кайсиева градина" посрещнаха преди години новите автобуси от проекта за "Интегриран градски транспорт на Варна". Отпуснатите от програма "Регионално развитие 2007 - 2013 г." 115 млн. лв., по-голямата част от които са безвъзмездна финансова помощ, освен в автобуси бяха инвестирани в асфалтиране на улици, във велоалеи или информационни табла - все неща които да променят Варна, която вече години наред се бори с комплекса на овехтялата си слава.

Вместо това, се случи нещо друго. Представете си, че сте платили, за да оборудвате дома си, да речем, със скъпа климатична система. Изпълнителят доставя и монтира всичко, след което ви изпраща фактура за договорената сума. Вие обаче установявате, че климатиците не работят и се обаждате недоволни в офиса му. Но оттам ви казват, че уговорката е била само да доставят и монтират това, за което сте платили, но не и то да работи.

Точно така изглеждат нещата с изпълнението на проекта за "Интегриран градски транспорт на Варна" тази седмица, в деня, когато изтича срокът за приключването му. Десетте компонента на проекта трябваше да превърнат градския транспорт в града в единна и високотехнологична система, но повечето от тях или не работят, или вероятно ще трябва да бъдат преправяни, пише "Капитал".

Четири години след старта на проекта, той е на път да се превърне в красноречив пример за немарливост при използването на средства от оперативните програми на ЕС. Но прави очевидна и виртуозната способност на българския чиновник да прикрива провалите си, като създава паралелна реалност с парите на европейските данъкоплатци.

Всичко е "тип-топ"

В средата на тази седмица ръководителят на проекта Биляна Якова заяви за "Капитал": "Към настоящия момент са приключени 9 от компонентите. За изпълнение остава само един - за ремонта на базата на общинското дружество "Градски транспорт". По тази причина срокът за представяне на окончателния технически доклад по проект е удължен до 31 август т.г.", обясни Якова.

На практика това би означавало, че след двукратно удължаване на сроковете за изпълнение и отчитане на проекта - веднъж през август 2014 г. и втори път през декември м.г., в момента състоянието на изпълнението трябва да е следното:

С нов асфалт и частично подменени подземни комуникации е трасето на т.нар. BRT коридор (трасе за скоростно придвижване на автобуси), по спирки и в автобусите във Варна са монтирани 539 автомата за продажба на билети, както и табла за информация в реално време. Кръстовищата по трасето на BRT коридора са оборудвани със системи за даване на предимство на автобусите, 70 от тях, доставени през 2013 г., са в движение, изградени са 16 км велоалеи, подобрени са крайни спирки, а по всички останали има рампи за движение на инвалидни колички.

Така привидно, за пред европейските финансиращи органи, всичко е "тип-топ", остава единствено да се довърши това-онова в базата на "Градски транспорт". В действителност нещата изглеждат по съвсем различен начин.

Най-добре със собствени средства

За основния (дълбочинен) ремонт на трасето по скоростния автобусен коридор при подписването на договора за безвъзмездно финансиране на проекта още през 2012 г. са заложени 30 млн. лв. Въпреки това през май 2013 четири километра от него - входният бул. "Владислав Варненчик", беше спешно преасфалтиран с 5 млн. лв., отпуснати от първия кабинет на ГЕРБ. Проверка на "Дневник" тогава установи, че парите са били гласувани не на базата на технически разчети, а обратно - ремонтът е бил вместен в осигурения бюджет. Обяснението за тази спешност е просто - през май 2013 г. се състояха извънредни парламентарни избори, а през юни и частични за кмет на Варна.

Втора част от трасето на коридора - бул. "Мария Луиза", беше ремонтирана през пролетта на 2015 г., но този път с пари от общинския бюджет. Още тогава "Капитал" изпрати до ресорния зам.-кмет на Варна Христо Иванов въпроси, които трябваше да изяснят защо се е случило това. Отговор не последва. Той беше премълчан и по-късно, когато попитахме как е било осигурено финансирането за преасфалтиране на последните две отсечки от BRT коридора - по булевардите "Трети март" и "Васил Левски". Обяснението за това мълчание вероятно не е сложно. Контролът по харченето на общински и държавни пари се осъществява от държавата и общините, Сметната палата и Агенцията за държавна финансова инспекция. От техните одити, констатации и доклади най-често следват скандали, но рядко финансови санкции.

Фискални, не фискализирани

Автоматите за електронна продажба на билети за градския транспорт във Варна не работят и до този момент. Те бяха монтирани още през късната есен на м.г., а срокът за пускането им в експлоатация месец след месец беше отлаган за "всеки момент". Пак в сряда, след неколкократно отклоняване на въпроса каква е причината за това, Биляна Якова отговори, че "съгласно техническата спецификация на възложителя и техническото предложение на изпълнителя ("Обединение модерен транспорт") автоматизираната билетна система е тествана и работеща".

Но тъй като "дяволът е винаги в детайлите", по-нататък в отговора си тя обяснява, че според техническото предложение, направено от изпълнителя, негово задължение било само "да достави и монтира машини с фискални устройства, а не фискализирани". По тази причина вече няколко месеца друго дружество - "Къстъм Инжинеринг България", било натоварено с фискализацията на автоматите, които до края на юли щели да бъдат свързани с НАП. Колко време ще отнеме въвеждането им в експлоатация след това от отговорите на Якова не става ясно.

Злоупотреба с чужди данни

Към датата за приключване на проекта - 31 декември м.г., а и досега, само в тестов режим с примерни данни работи и системата от табла, интернет платформи и мобилни приложения за информация на пътниците в реално време къде се намира и кога ще пристигне автобусът им. Тази информация вече повече от 2 години безвъзмездно и в обществена полза през сайта си "Varnatraffic" предоставя дружеството "Мап софт". През декември м.г. обаче информацията от частния сайт внезапно се появи копирана в общинския - itransportvarna.bg, създаден по проекта "Интегриран градски транспорт", а от "Мап софт" обвиниха изпълнителите му в злоупотреба с чужди данни.

Веднага след опита на "Капитал" да изясни случая сайтът беше свален, а обяснения от община Варна не последваха. "Всички системи за информация на пътниците в реално време са тествани, като от община Варна твърдят, че пускането им ще бъде факт, след като бъдат фискализирани 539-те нови устройства за продажба на билети, монтирани в автобусите и спирките", съобщиха по-късно от кабинета на вицепремиера Томислав Дончев. Но, както вече стана ясно, до момента не се е случило нито едното, нито другото. За това пък в съобщението от кабинета на Дончев има и друго пояснение: "Заедно с удължаването на срока за безвъзмездно финансиране от 36 на 48 месеца договорената сума от 115 млн. лв. е била намалена с 8 млн. лв.", пише в него.

Мечка кара колело

Заради цялостния блокаж на системата за управление на интегрирания градски транспорт във Варна, въпреки, че е "приключен", в експлоатация не е въведен и най-обемният му компонент - скоростният автобусен коридор. Абсурдното планиране и изпълнение на велосипедните алеи в града (на стойност 4.6 млн. лв.) предизвика вълна от подигравки, но това не трогна никого освен местния велоклуб "Устрем". През декември м.г. членовете му организираха протест, наречен "Коледа без колела", за да демонстрират нагледно разхитителното недомислие в изпълнението на велоалеите.

Публичността ни е скъпа

Независимо от фалстартовете и непрекъснато отлагания "финиш" на проекта "Интегриран градски транспорт на Варна" за неговата публичност още през лятото на м.г. бяха похарчени 800 хил. лв. Част от бюджета беше използвана за визуализации под формата на билбордове, светлинни табла, брошури и листовки, на които возещите се в новите автобуса "Соларис" не обърнаха особено внимание. Анализът на разпределението на друга част от средствата показа, че основната част от парите са били насочени към медии, повечето от които свързани пряко или косвено с лица от местната и централната власт. Това, разбира се, не е изненада. Не напразно в друго свое парче "Кайсиева градина" пеят: "Слушаш новините и си пиеш аналгина и се чудиш как пък горе няма свестни двама - трима..."

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама