90 години теснолинейка из живописните Родопи

19:09, 02 авг 16 25 409 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
В 11 часа на 2 август 1926 г. отпътува първият влак по теснолинейния път Септември - Велинград. Първият открит участък на родопската железница стига до курортния град, а днес чак до банското градче Добринище. 

Защо и как се появява Родопското влакче

Преди 90 години, когато голяма част от територията на страната ни е недостъпна, хората от планините почти нямат връзка с централната част. Първо министерството на горите поисква от правителството да построи жп линия от Тракия към Западните Родопи с причината, че стотици кубици дървесина гние поради липсата на връзка с "цивилизацията". Скоро след това подкрепа за строежа на линията дава и военното министерство, поради факта, че при война не можем да браним териториите си, щом нямаме достъп до тях.

Така през 1921 г. започва строежът на линията, проектирана от българския инженер Стоян Митов. Пет години по-късно на втория ден от август е открит първият готов участък, стигащ само до Велинград. 

През следващите десетилетия нуждата от малката железница нараства, линията се удължава чак до банското градче Добринище, а вече през 1986 г. по отсечката минават над 30 влака на денонощие. 

Един теснолинеен влак развива промишлеността, културата и туризма в планинския регион. За сметка на аналогичните железопътни линии по света родната теснолинейка не е просто атракция, а способ за живот и необходимост. 

И така до днес, когато стотици хора разчитат на нея за своето придвижване и препитание. Но вече влакчетата са само 9, а товарни няма от 2002 г. 

Въпреки истинското постижение дефилето да бъде пробито и да тръгне влак към сърцето на Родопите и изключителното събитие човешки крак да достигне в най-непристъпните гори, реки и скали и да се докосне до уникалната дива природа, съществуването на малката железница бе заложено на карта. Тогава едно момче превърна теснолинейката в своя кауза и стана нейн защитник.



Кристиан Ваклинов - пазителят на теснолинейката

Кристиан е на 22 години и е от Пазарджик. Той е човекът, който успя да спаси малкото родопско влакче, когато имаше опасност да бъде спряно от движение под претекст, че с него не пътуват достатъчно хора. Мотивът, който го подстрекал да приеме теснолинейката за своя кауза, е, че дядо му е бил трудовак в строежа на линията. 

Навръх юбилея на теснолинейката София Topnovini.bg разговаря с Кристиан Ваклинов.

"Това, което аз изповядвам през тези години доброволна работа по и за теснолинейката, е, че всъщност всичко зависи от нас самите. Когато осъзнаеш, че нещо е твое, започва да ти пука за него. А ако ти пука достатъчно, трябва да действаш", споделя вижданията си младият мъж. 

И е категоричен: "Ако преди 90 години теснолинейката е построена за връзка на хората от Родопите до света, то днес светът идва в Родопите с нея!"

Кристиан е убеден, че освен запомнящо се минало, родопското влакче има и светло бъдеще.



"Теснолинейката тепърва започва да се пробужда. Радостното е, че все повече българи идват да се повозят на нея заради самата нея. Радостното е, че срещам все повече рабиране от стопаните й - управата на БДЖ. "

Рожден ден без пожелания няма. И Кристиан не подмина случая. 

"Пожелавам си теснолинейката да ни надживее. Честитя юбилея на всички, свързали живота си с малката железница, все така сърцата им да потракват с неравноделния такт на родопското влакче."

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама