Метростанция "Витоша" липсва от устройствения план на София

15:12, 08 авг 16 25 424 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
След скорошното откриване на новата "зелена" спирка на метрото в София, придружена от изказвания колко тона вредни емисии са вече спестени и как през нея ще минават по 20 000 души на денонощие, се оказва, че "чудесата" на труда от Столична община имат и своите тъмни страни. Това заявиха от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт. 

Те са попаднали на интересен факт, докато преразглеждат действащия общ устройствен план на столицата - новата метростанция "Витоша" въобще не фигурира в този план. 



Тя е проектирана доста след приемането на плана за строителство на метростанцията (2013 г.). Затова може да се приеме, че е налице съставът по чл.103 а от Закона за устройство на територията, който гласи: Проектите за подробни устройствени планове, чието изработване е разрешено по реда на този закон, които не са одобрени към датата на влизане в сила на общия устройствен план или на неговото изменение, се съобразяват с предвижданията на общия устройствен план и с правилата и нормативите за неговото прилагане.

В действащия и към настоящия момент план всъщност налице са две метростанции след тази на "Джеймс Баучер" по посока Околовръстния път - една предвидена на кръстовището на бул. "Черни връх" и бул. "Никола Вапцаров" и една на кръстовището на ул. "Филип Кутев". Метростанция Витоша обаче е изградена в подлеза на Мол Парадайс и от организацията предполагат, че нейното строителство по случайност има общо и с търговския център. 

Подобна теза описа в своята фейсбук страница и активистът Асен Генов. Публикуваме поста му без редакторска намеса: 

"Обявявам втори Журналистически конкурс с награден фонд от 5 (пет) лева! Заданието е да бъде попитан кметът на София или премиерът Boyko Borissov как и при какви условия се осъществява реализацията на суха връзка между публична инфраструктура (метро), реализирана с обществени средства и европейски пари и частен бизнес проект – Мол "Paradise" в кв. Хладилника. Бърз разговор с всеки произволно избран архитект или строителен инженер ще ви информира, че при реализацията на подобни инфраструктурни проекти се осъществяват тежки съгласувателни и други процедури, примерно, по отчуждаване на територии от собствениците им. При подобни условия, с нелепи аргументи, Софийското метро не беше вкарано със суха връзка в сградата на Втори терминал на Аерогара София, защото са отделни архитектурни проекти. Онзи ден премиерът откри метростанция "Витоша", която излиза през подлез директно в Мол "Paradise". Метрото и Молът са отделни архитектурни проекти и съгласувателните процедури са не по-леки и не по-малко. А цялата операция, в услуга на бизнес проекта Мол "Paradise", е платена от някого. Как и при какви условия? Награда: 5 лв."

Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт не коментират построеният или предвижданият вариант е бил по-подходящ. Но отчитат факта, че Общият устройствен план не е преминал през процедура за промяна и е бил действащ и към момента на започване на строителството преди 2 години.

От тук насетне всеки може да си направи изводите, Прокуратурата и Европейските институции да се сезират, добавят от гражданската инициатива. Въпреки че са мнение, че няма да последват никакви наказателни действия за отговорните лица и така темата ще бъде забравена. 

"И все пак не е ли редно да се спазват законите? Как общината очаква от гражданите да ги спазват, след като нейните служители почти непрекъснато ги нарушават? Как може да имаме доверието на европейските ни партньори, до които също достига информация за хората, заставащи над закона и чувстващи се безпомощни?", питат още от организацията и уточняват, че въпросите  "валят", но си остават "във въздуха" 

Според тях не е изненадващ и евроскептицизмът, който освен у нас е и сред останалите страни от ЕС, особено след като отговорни фактори в ЕК наблюдават безучастно изграждането на подобни полузаконни обекти и не следят дали дори формално са изпълнени законоустановените процедури. И допълват: "Не е изненадващо, че европейските данъкоплатци губят доверие в евроинституциите, които позволят техните пари да се изразходват за обекти, чиито процедури се движат по или отвъд ръба на закона".

 

 

 

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама