„Гише на пътника“ на автогара „Юг“ информира за правата на пътуващите, приема и сигнали за нарушения

12:00, 21 авг 16 25 246 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini
Днес пътниците на автогара „Юг“ в Бургас могат да се информират за своите права и задължения по време на път, да получат консултация, както и да подадат жалба за нарушение. За тази цел до края на деня там е разположено „Гише на пътника“.

Идеята е да се повиши образованието и културата на всички потребители, касаещи пътуването както по суша, така и по въздух и вода. Такива гишета са концентрирани в туристическите райони. Утре подобно ще бъде открито и на летище Бургас.

„Пътниците могат да се обръщат към нас по всякакви въпроси, когато купуват и пазаруват нещо, и са срещнали проблем, както в България, така и на територията на целия Европейски съюз. Акцентът поставяне върху правата на пътуващите. Те трябва да знаят, че като такива в целия ЕС, независимо откъде докъде пътуват и с какъв вид транспорт, имат равни права и са защитени в цяла Европа“, заяви директорът на Европейски потребителски център – България Игнат Арсенов.

Той посочи, че едно основните права на пътниците е това на защита от дискриминация, т.е. не могат да ни отказват да ни продадат билет затова, че сме български граждани, хора със затруднена или намалена подвижност или пък да ни искат допълнително пари, например. Това е изцяло забранено в ЕС. Условията трябва да бъдат еднакви за всички пътници.

Трябва да се оказва съдействие и на лицата със затруднена подвижност. Над 80 % от тези лица са доволни от обслужването, което получават от различните гари, автогари, летища и съответно от превозвачите, сочи проведено проучване.

От друга страна трябва да се каже, че пътниците не знаят добре правата си. Само 1/3 от тях са наясно.

„Те трябва да знаят, че ако тяхното пътуване бъде отменено или закъснее, имат право на безплатна храна и напитки. Трябва да ги искат от превозвачите, трябва да искат информация затова какво ще бъде закъснението, как ще бъдат премаршрутирани. Ако съответно пътуването бъде отменено или им бъде отказан достъп на борда по определени причини, те трябва да знаят, че имат избор да се откажат да пътуват или да продължат пътуването, като превозвачът ги премаршрутира във възможно най-кратък срок“, обясни още Игнат Арсенов.

Ако пък неудобството е причинено по вина на превозвача, тогава пътниците имат право на допълнително парично обезщетение, което варира от 125 до 600 евро.

Пътуващите трябва ясно да знаят тези свои права и да ги защитават. Ако те пътуват към своя роден град и там възникне проблем, превозвачът, при огромни закъснения и при определени условия, трябва да им осигури безплатен хотел. Ако пък се развали автобусът по време на път, превозвачът е длъжен да изпрати алтернативен автобус.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.

Реклама