Работата почти винаги е съпроводена от стрес, но ако се следват някои прости правила, това натоварване може да бъде значително намалено или съвсем отстранено. Би Би Си събра препоръки от психолози, социолози и други специалисти за това как да се избегне „прегарянето“ и да се чувства човек щастлив на работното си място, пише БГНЕС.
1. Разделяйте работата от живота. Дори и в мислите си
Мисленето за работата предизвиква неврози, които влияят лошо на работата. Тази очевидна за много хора закономерност сега вече е потвърдена от науката въз основа на теорията на границите – дисциплини, изучаващи отношението на човека към пространството и времето, които той смята за свои собствени.
Ако проверявате пощата, идвайки си вкъщи след работа или в почивните дни, има риск да развиете невроза. Това е доказано при различни работи. Освен това дори само мисълта за това какво може да е влязло в служебната ви поща, се подлагате на същия риск и вероятно подлагате на него и близките си.
Учените вече доказаха, че стресът на работното място е пренасянето вкъщи на свързани с работата въпроси се отразяват на семейните отношения, само че в ново изследване се говори, че за да изпитвате този ефект, не е необходимо да работите у дома, а дори само да мислите за работата. Проверката на служебната електронна поща в личното време е едно от нещата, които са на пресечната точка между личното и работното.
2. Не мислете за заплатата, наслаждавайте се на работния процес
Работата заради възнаграждението в пари е малко продуктивна, смятат учените. Те доказват, че мисълта за възнаграждението в края на сложен и дълъг труд – например мисълта за заплатата в края на месеца – не мотивира човек. Мотивацията се променя в зависимост от това как се променя силата на асоциация между действията и определените от това резултати. Тоест работата предизвиква вътрешна мотивация тогава, когато тя се възприема като самоцел, обясняват специалистите.
Колкото по-рано човек получи награда, толкова по-очевидна за него става връзката между работния процес и удоволствието от получаване на награда или заплащане, в резултат на което се увеличава вътрешната мотивация.
3. Изолирайте се от информационния шум
Включвайки служебния компютър, човек веднага попада едновременно в няколко комуникационни среди. Всяка информация достига до нас по различни канали, изисквайки от нас реакция. Този ефект на информационния шум води до това, че в резултат ние се разсейваме и губим в безцелно блуждаене в социалните мрежи поне по няколко часа от деня. Освен това се увеличава и работният стрес.
Най-популярната мярка за решаване на проблема е регулирането на информационната среда в офиса, но проблемът по-скоро е в биологичното устройство на човек. Когато човек споделя информацията със себе си, а именно в това се състои голяма част от нашата активност в социалните мрежи, у него се активира изработването на допамин. Именно поради това в моментите, когато в работата от нас се изисква концентрация или просто ни е трудно, ние мислим за социалните мрежи, бъркаме в джоба си за телефона и продуктивността спада.
Да се изолираме от информационния шум може с няколко прости способа – задачите да се решават не едновременно, а поред; да се правят неголеми прекъсвания в работата и да се фокусираме върху дишането, ставайки от компютъра, и да изключваме излишните приложения от телефона си преди началото на работния ден.
4. Не бъдете работохолик
Ако ви се струва, че сте незаменим, следващият етап е нервен срив, смятат учените. Като цяло работохолиците обичат всичко. Ако човек много работи и постига много, той е успешен. За някои хора етикетът, че са работохолици е почитане. Но има и хора, които поставят работата над всичко – отношения, здраве, впечатления и почивка. Цената, която те плащат за успеха, е твърде висока. Важно е да се разбере, че не всеки човек, който много работи, е работохолик, казва психотерапевт. Работохолизмът се определя не с това, колко часове прекарваме в работа, а с това, какво се случва в главата.
За да разберете дали сте работохолик, отговорете на следните въпроси. Ако голяма част от отговорите е положителна, вероятно трябва да се замислите.
Мислите ли как да си освободите време за работа?
Често ли прекарвате повече време в работата, отколкото сте се готвили?
Работите ли, за да не чувствате вина, безпокойство, безпомощност и депресия и това да ви помага?
Ако ви забранят да работите, изпадате ли в потиснато настроение?
5. Общувайте с колегите, за да избегнете депресия
Депресията е един от най-разпространените психологически недъзи. Депресията на работното място също е разпространена. Психолози в САЩ оценяват икономическите загуби заради депресия на работното място на служителите на 44 млрд. долара годишно. Голяма част от тези загуби се обяснява не с отсъствието на хората от офисите поради депресия, а от т. нар. показност – хората отиват в офиса независимо от депресията и работят далеч не с пълни сили.
Разбира се, главни не са абстрактните числа на финансовите загуби и абстрактните понятия за демонстриране на показност, а това, че стотици милиони души в целия свят работят въпреки депресията, страдайки от това. Освен това в условията на офиса се смята за неприлично да се говори за психологическото състояние, а ако стане ясно, че човек има диагноза за депресия, към него започват да се отнасят с подозрение. В работните колективи все още съществува табу за разговори за психическото здраве.
Добави коментар